AeroTetris Build JA37 Viggen 1400mm

Lets build the Aero Tetris 1400mm Viggen :D
The build starts with numbering all the parts. This takes some time to do but it is not difficult in any way.
 
 When all parts got an number its time to sort them out in sections, for example 3-1, 3-2, 3-3, 3-4 and so on.
This makes it so much easier to build every sections.
När delarna är märkta kan man börja plocka ut dom ur skivorna och sortera upp dom i sektionsordning. Tex. 3-1, 3-2, 3-3, 3-4 osv. Detta gör det mycket enklare att bygga ihop varje sektion som består av flera delar.
 
 
 
 
First pieces glued together. This is the nose section and the glue im using is UHU Por
Första bitarna ihoplimmade. Detta är nosen och limmet som jag använder är UHU Por
 
Nose section and the beginning of the air intakes.
Här är en bit av kroppen och början på luftintagen
The fitting of the parts is really good. The bebefits of using UHU Por glu is that you have some time to fit the pieces together before the glue locks them permanently.
Som synes så är passformen på bitarna riktigt bra. Fördelen med UHU limmet är att man har en liten stund på sig att räta till bitarna innan det biter fast. Det är viktigt att få bitarna kant i kant. Det underlättar även sedan när man ska börja slipa och klä modellen så att den blir slät och fin.
This is section 15 and 16 were the air duct starts. Here you have to construct a nice channel beteween the air intakes and the air duct.
Här har jag kommit till sektion 15 och 16 där själva ducten till inloppsröret börjar. Här får man trixa till en fin duct själv som övergång ifrån luftintagen in i ducten
Its good to be sure that the model keeps straight during the build. 
Det är bra att kontrollera att modellen håller sig rak och det har aldrig varit något problem faktiskt. Är man bara noga att delarna hamnar kant i kant med varandra så blir det rakt automatiskt.
Här har nospartiet tagit form och första formen på kabinhuven syns.
Theese two sanding blocks helps a lot to keep the sections perfectly level.
Gjorde några egna slipklossar som är guld värda. Ibland måste man putsa till bitarna något för att få en perfekt passform.
Now the Viggen contours start to appear.
Här syns tydligt formen av en Viggen. Dock har jag valt att inte limma fast nospartiet från sektion 8 med kroppen sektion 9 då det blir enklare att komma åt inne i modellen. 
This is the aft section (16)
Här har jag börjat bygga den bakre sektionen.
Om någon sektion inte blir perfekt rak slipar jag till den mot slipklossen tills den blir helt rak.
Här syns tydligt numreringen av delarna och detta är då sektion 31.
Here i have used some left over materials to strengthen up the nose part.
Det blir mycket spillmaterial så jag valde att göra några extra förstärkningar inne i nosen.
Endast fantasin sätter gränserna. Man gör som man tycker blir bäst ;)
I was curious about to start cover the model and am using silk paper and wite wood glue mixed 50/50
Jag var sugen på att testa på och klä modellen. Jag valde att klä med silkespapper och vitlim som är utspätt med vatten 50/50. Det blir ganska hårt och starkt när det torkar och framför allt väldigt lätt.
Valde att klä sektionen vid reverseringen innan sektionen bakom limmas fast, lättare att komma åt på det viset.
In this section the EDF is mounted. I chose to build this section separately, its way easier to fit in the edf that way.
I denna sektion ska fläkten monteras så jag valde att bygga den separat. Det blir mycket lättare och behändigare så när man ska mäta och skära ut för fläkten.
Här har ja provmonterat fläkten. Fläkten jag valt är en XRP 90mm och 14 blad. Motorn är på 1250Kv. Tanken är att köra med 8s lipo, 2st 4s 5000mah i serie.
Two wood blocks to screw the edf in
Här har jag skurit ut och limmat i två träklossar för att skruva fläkten i. Dessa limmades med epoxy.
Efter att ha byggt mycket på kroppen och trixat lite med fläkten kände jag för att börja bygga vingarna. Här är dom upplagda i sina sektioner. Det är uttaget på två ställen i vingarna  för att kunna skjuta in en 8mm kolfiberstav.
Här är sektionerna ihoplimmade och jag har börjat märka upp för att skära bort överflödigt material.
Karaktäristiskt för Viggen är ju radarvarnarna på vingarna och dom ville jag självklart bygga som originalet. Inget sån är förberätt utan det får man fixa till själv. Har kollar många bilder och ritningar på nätet för att få dom på rätt ställe.
Jag gjorde mina radarvarnare i trä som jag svarvade till.
Man får slipa och putsa tills man tycker att dom passar efter vingprofilen.
Sen ska man ju få båda sidor så lika som möjligt :)
Ena kanardvingen limmad.
Skurit ut rodren och dom kommer jag att göra i balsa för styrkans skull.
Här har jag limmat ihop fenan och skurit ut den till en JA fena. För att få alla vinklar och uttag för pitotröret hade jag stor hjälp av ritningar ifrån en MBS Viggen sats.
Vingarna kläs med samma bruna silkespapper och vitlim. Rynkorna som syns försvinner helt när det torkat.
Jag kom på att det kan vara bra att göra den ytte framkanten av vingen i balsa, dels för att få lite extra styrka men oxå för att den blir ganska utsatt vid landning då jag kommer att buklanda denna modell, altså inga ställ.
Vingar och fena klara. Jag har även skurit ut för sidoroder i fenan.
Sidorodret gjordes oxå i balsa.
När all papp torkat strök jag på två lager vattenbaserad Polyuretangolvlack vilken ger en hård och stark yta.
Kanarderna får fungerande klaffar och dessa gjordes i balsa.
Nu fortsätter jobbet med kroppen och inpassning av fläkten. Jag valde att göra en demonterbar främre halva av dukten för att lättare kunna montera/demontera fläkten.
inpassning av ESC.
Jag skar upp ett hål i dukten så att ESC-kylflänsarna får bra kylning i luftströmmen.
jag limmade fast små furu klossar som jag kunde skruva fast ESC:i med vanliga servoskruvar. Då blir det enkelt att montera/demontera.
Här har jag limmat fast sektionerna utom den främre den ligger bara löst på.
Här har jag börjat klura på en konstruktion till kanardklaffarna.
Denna konstruktion blev riktigt bra och stark. Axeln som går igenom kroppen till klaffen löper i ett litet mässingsrör och för extra styrka och för att det skulle bli så glappfritt som möjligt lagrade jag axeln i ett litet kullager.
Provmonterat kanardvingarna för att testa att konstrumentionen fungerar.
Provmontering för att få se sin Viggen modell träda fram :D
Servot till sidorodret monterade jag i ryggåsen. Tog ell nylonrör som passade perfekt med axeln till rodret.
Här har jag limmat vingarna på kroppen. Kolfiberrören fästes i några förstärkningar jag gjort i kroppen och allt limmades med epoxy. Använde en hyllregel som gigg för att allt skulle bli rakt.
Fenan limmad på plats. Gjorde små tappar i kolfiber som extra försärkning mellan fena och kropp.
Här har jag börjat snida till dukten/övergången från luftintagen till dukten. Man får trixa och fixa tills man tycker att det blir bra.
När allt var klart limmades den främre sktionen ihop med den bakre.'
Nu börjar det verkligen likna nåt.
Slipat ur luftintagen rejält för att få så stor area som möjligt samt forma till dom till mer skala likt utseende
Riktigt kul när man kommit så här långt i bygget å modellen börjar se komplett ut.
Huven är ifrån en MBS byggsats och är inte helt perfekt i storlek men det var det jag hade att tillgå.
Här har jag gjort vapenbalkar av 5mm balsa.
Skar ut och gjorde luckor som skruvas fast över motorutrymmet. Gjorde även en främre lucka som fäster med magnet.
Roderservon monterade.
Provmontering av accarna. Har även gjort spant i balsa som accarna ligger i.
Li
Nu har jag fått på lite färg. Jag har använt en vanlig vattenbaserad väggfärg som heter symfoni. Färgkoden är RAL7001. Första lagren la jag med pensel för att sedan börja slip och spackeljobbet. Nedan följer lite bilder på slip och spackel.
 
Det spackel som jag tycker fungerar bäst är Biltemas lättspackel som jag har blandat ut med vatten för att få önskad konsistens. Jag har även använt Biltemas sprutspackel med goda resultat.
Nosen är sprutad med sprutspackel.
Kroppen har fått några lager sprutspackel och jag har slipat ner den med flera gånger till jag var nöjd med resultatet. Det är ett sort jobb att slipa och spackla och det gäller att ha tålamod om man vill få ett bra resultat.
 
r
 
Här ligger ett tjockt lager lättspackel.
När man är nöjd med ytresultatet är det dags för lite skaladetaljer.Allt får man tillverka själv, inget ingår i byggsatsen.

Efter mycket slipning så är första luftutblåset klart, bara tre kvar att tillverka.
Här gjorde jag ett lock av balsa som jag sedan limmade fast huven på så slipper man se rakt ner i modellen.
d
d
d
Jag hade inte ambitionen att göra en superskalalik cokpit så jag målade bara allt i svart färg
Liten detalj i fram gjorde ändå ganska mycket.


Den högra modellen är den första AeroTetris modell jag byggde.
 Mottagaren fick hamna innanför den främre luckan.
Nu är modellen färdig för provflygning :D
 
Lastad i bilen inför premiärturen
Nu är det nära
Uppe i luften och hon flög gudomligt fin. Lite höjdtrimm var det ända som krävdes
Nu när man vet att modellen flyger fortsätter arbetet med detaljer och dekaler.
g
f
Balansering av fläkten är AoO om man vill få ett skönt sound i kärran

Nu börjar den se lite skitig ut, som originalet
Thrust tube tillverkades utav en pet flaska.
Flygning nr2
 
Film från premiärflygningen.
https://youtu.be/QaPkdN-XBTs
 
Film från flygning nr2
https://youtu.be/AN9XWF--Ptw
Några skala detaljer.
 
 
 
 
 
 
 
 
Hedersplatsen i hobbyrummet
 
 

Kommentarer:

1 Lennart Ekdahl:

Mycket fint bygge....kör nästa model med landställ...å var med I F4C ...o F4H o tävla....I skalaflyg.....

Svar: Tack Lennart. Det blir definitivt en modell till. Har inte bestämt mig för om det blir en 35 eller 39 än :)
Jonas Sjögren

Kommentera här: